בגדול – לגמרי כן. ומהמון סיבות.
אך האם המקצוע הזה מתאים לכל אחד? לא בדיוק, ואם עלתה בכם המחשבה האם כדאי ללמוד להיות קציני בטיחות בתעבורה, אז המאמר הזה הוא בדיוק בשבילכם כי בו נדבר על יתרונות התפקיד, האתגרים שיש לקחת בחשבון, השכר, תנאי ואופי המשרה, וכמובן – הלימודים עצמם.
נתחיל מיתרונות התפקיד:
- 1. ביקוש גבוה – למרות שבשנים האחרונות וכנראה גם הקרובות, תחום הרכבים החשמליים נהיה יותר ויותר פופולרי בשוק, עדיין – התפקיד של קצין בטיחות בתעבורה כנראה לא הולך להיעלם בשנים הקרובות והרחוקות.
- יציבות תעסוקתית – התחום דורש ומחייב שיהיו קציני בטיחות מקצועיים ואחראיים שיבטיחו עמידה בכל התקנות והפחתת סיכונים בתפעול כלי רכב, במיוחד בחברות שיש בהם ציי רכבים גדולים, לתפקיד הזה קיים ביקוש רב, ובתור קציני בטיחות – הבחירה היא שלכם האם לעבוד במשרה מלאה או חלקית [ כמובן שזה תלוי החברה בה תתקבלו לעבוד ]
- פיתוח אישי ומקצועי – התפקיד דורש מיומנויות ניהול גבוהות, הבנה טכנית, ויכולת תקשורת ועבודה טובה עם אנשים.
בתחום הזה אתם תתמודדו עם משימות ואתגרים, אחריות גדולה וכל זה מוביל להתפתחות מקצועית ואישית רחבה. - השפעה חברתית – קצין בטיחות בתעבורה זהו מקצוע מאוד מכובד, מאוד שירותי, שדורש תחומי אחריות גדולים, יכולות סדר ארגון ובקרה, של נתינת שירות ופתירת תקלות.
במהלך התפקיד שלנו המון אנשים פונים אלינו במגוון נושאים – ולנו יש את הזכות לעזור להם, להדריך אותם ולייעץ להם גם ברמה המקצועית בתוך החברה וגם ברמה האישית מחוץ לחברה – איזה צי רכבים כדאי לרכוש, מתי לקנות, ולהציג נתונים, יחד עם זאת חשוב להבין את מהות התפקיד, אנחנו כיועצים וכמפקחים מטעם החברה, לא תמיד נקבל סמכות לפטר עובד, או נהג לא טוב שרישיונו נפסל, אנו נוכל לשקף את הבעיה או האירוע הספציפי שקרה, לבעל החברה/העסק, ונוכל להמליץ מה כדאי לעשות ואיך לפעול עקב מצב מסוים.צריך לזכור – שהעיקר בתפקיד שלנו – הוא לשמור על הבטיחות של הנהג, של הנוסעים ברכב, וכמובן גם בני המשפחה שנוהגים באותו רכב.
הבטיחות של הנהגים והרכבים היא קודמת לכל, וזו המטרה ומהות התפקיד.
האתגרים שיש לקחת בחשבון:
- אחריות רבה – תפקיד קצין הבטיחות כרוך באחריות גדולה לתפקוד תקין ובטיחותי של ציי הרכב והנהגים.
- דרישות חוקיות – יש צורך לעמוד בתקנות רבות ולהתעדכן כל הזמן בשינויים בחוקי התעבורה והבטיחות.
- עבודה תובענית – כמובן שזה תלוי בחברה בה תעבדו, אבל להיות קצין בטיחות בתעבורה יכול להיות גם תפקיד אינטנסיבי שכולל שעות עבודה לא שגרתיות במיוחד במקרי חירום או תאונות – ויש לקחת זאת בחשבון.
אופי, תנאי העבודה וכמובן – השכר:
- אופי העבודה – בתור קציני בטיחות, צריך להבין שאנחנו נמצאים בחברה מסוימת ויש לנו משימות שצריך לבצע ביומיום, כמו – מטלות, רישומים, בדיקות, נהלים מפוקחים, וחשוב להבין- זה לא מקצוע חופשי, יש לנו הנחיות מסודרות שצריך לעמוד בהן.
- תנאי העבודה – בגדול, זה מאד תלוי באיזו חברה התקבלנו לעבוד, כי קיימים הבדלים גדולים מבחינת אופי העבודה.
יש משרות שהעבודה היא יותר משרדית וניהולית שכוללת משימות ששייכות יותר לתחום של הבק אופיס כמו חשבוניות, רישיונות, טלפונים, דוחות, הסבות, וטפסים.
ויש משרות שהן יותר עבודות שטח כמו – ביקורות, הדרכות ועוד. - שכר – השכר משתנה בין משרה מלאה או חלקית, ויש גם הבדל בין ניהול צי של רכבי ליסינג / פרייבט, או צי של משאיות מערבלי בטון / חברת אוטובוסים, אך בגדול ככל שתחום האחריות שלנו יהיה גדול יותר [ כמו ניהול צי של משאיות ואוטובוסים לדוגמא ] כנראה שגם נרוויח יותר.
אחד הפלוסים במקצוע הזה, אתם יכולים לבחור אם ברצונכם לעבוד במשרה מלאה או חלקית.
בגדול, ימי הפעילות ושעות העבודה של קצין בטיחות תלויים בגודל הצי, זאת אומרת, יכול להיות שתנהלו צי עם 140 רכבים וזו תהיה משרה של יום אחד בשבוע, ויכול להיות שתנהלו צי עם 100 רכבים במשרה מלאה.
היתרון הוא שתוכלו לשלב עבודה אפילו בשני מקומות, וכך תוכלו להגדיל את הפרנסה שלכם, וגם תוכלו ליהנות מהשוני והגיוון במקום העבודה והמשרה.יתרון נוסף עם חשיבה נחמדה גם לטווח הרחוק – כשתגיעו לגיל פנסיה, תוכלו לעבוד בחברה עם צי קטן של 40-50 רכבים, ואפילו לפתוח עסק עצמאי ולהמשיך לעבוד כפעם או פעמיים בשבוע בתור קציני בטיחות בתעבורה כהשלמת הכנסה.
לימודים:
לפני שתשקלו ללמוד את התחום, עליכם לחשוב ברצינות האם המקצוע מתאים עבורכם? למרות שהלימודים אינם קשים, דרושים למקצוע אנשים רציניים ואחראיים, בעלי תודעת שירות גבוהה, חובבי סדר, דיוק, וביצוע משימות, וכמובן – תנאי סף.
זמן הלימודים עצמם [ הקורס ] אורכים כשנה וחצי – שנתיים, ולרוב מדובר בלימודי ערב ולא בוקר, בין פעם לפעמיים בשבוע.
הלימודים מתבצעים במכללות למקצועות התחבורה, וההסמכה היא ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים – מינהל תנועה גף קציני בטיחות בתעבורה.
תנאי קבלה ללימודים – לרוב דרוש להיות הנדסאי רכב, או מכונאי רכב סוג 2, זה השלב הראשוני, ולאחר מכן – עליכם לעבור מבחן אישיות – ובמידה ועברתם אותו, תוכלו להירשם לקורס.
ישנה עוד דרך להתקבל ללימודים עבור מי שאינו מכונאי רכב סוג 2 או הנדסאי רכב, וזו דרך שנקראת מכינה, שבעצם במשך חצי שנה – עד עשרה חודשים, לומדים את התיאוריה של הקורס, וכשמסיימים ניתן להתקבל ללימודים עצמם.
בסוף הקורס, אחרי שעוברים את כל המבחנים בהצלחה, יש פרויקט ציון שעליו אנו נבחנים על ידי אנשי מקצוע, עלינו להציג את זה ולהצליח לעבור בהצלחה ורק אז מקבלים את ההסמכה מהמשרד לאגף הבטיחות – ואז אנחנו רשאים בעצם לעבוד כקציני בטיחות בתעבורה.
דבר נוסף וחשוב מאד – צריך לקחת בחשבון שכדי להיות קצין בטיחות בתעבורה אתם חייבים להיות בעלי רישיון C1 למשא עד 12 טון.
אז האם כדאי ללמוד להיות קצין בטיחות בתעבורה?
אם תשאלו אותנו, בהחלט כדאי, ואנו מצאנו בתפקיד הזה את כל מה שאנחנו אוהבים, לכן אם אתם מתחברים לתחום, אוהבים אותו, ואוהבים לתת שירות ולפתור בעיות, אתם בהחלט תיהנו בעבודה משמעותית ומתגמלת.