איך יודעים אם יש פנצ'ר?

האם מותר לנסוע עם פנצ'ר עד לפנצ'ריה הקרובה?

אם חסר רק קצת אוויר איך יודעים אם יש פנצ'ר או שזה רק בריחת אוויר?

אז איך יודעים אם יש פנצ'ר שמחייב להגיע עם הרכב לבדיקה של פנצ'ריה 24 שעות או מזמינים פנצ'ריה ניידת לתיקון פנצ'ר או החלפת גלגל לפני שממשיכים בנסיעה.

לפני שניתן מענה על השאלה איך יודעים אם יש פנצ'ר נתייחס אולי לשני מצבים בהם יכולה לעלות השאלה.

אחד במצב חנייה, כאשר אנו מגיעים לחנייה או חוזרים לרכב לאחר חנייה ומוצאים כי באחד או יותר מהצמיגים ממש חסר אוויר ונראה שהצמיג כמעט שטוח.

המצב השני בו אנו יכולים להיתקל בשאלה איך יודעים אם יש פנצ'ר הוא מצב נסיעה עם או בלי נורות אזהרה לבעייה בלחץ האוויר.

לקריאה נוספת:

כן או לא לנסוע עם פנצ'ר?

ראוי לציין כי במרבית כלי הרכב החדשים יש חיישני לחץ אוויר (TPMS) ונורית בקרה אשר מתריעה כאשר לחץ האוויר אינו תקין.

כמו כן חשוב לדעת כי לנסוע עם פנצ'ר גם לטווח קצר יכול להיות מסוכן הן לנהג והן למשתמשי דרך אחרים.

ולכן בכל מצב שבו נורית בקרת לחץ אוויר דולקת יש לגשת לפנצ'ריה המצוידת באמצעים לבצע בדיקה אם מדובר בפנצ'ר מצד אחד או שיש להחליף את חיישן ה-TPMS.

גם אם באמצע נסיעה נשמע רעש מוזר מאחד הגלגלים או שמרגישים אובדן אחיזת כביש ושליטה על היגוי הרכב.
יש לעצור ולבדוק אם יש פנצ'ר ולא לנסוע עם פנצ'ר אל היעד המקורי.

איך יודעים אם יש פנצ'ר

לפניכם סימנים אופייניים שיכולים לענות על השאלה איך יודעים שיש לי פנצ'ר.

נדגיש שוב כי לא מומלץ לנסוע על פנצ'ר אלא עם כן יש לכם אפשרות למלא אוויר בעזרת קומפרסור חירום או אמצעי חירום אחר לניפוח עצמאי של הגלגלים כך שתוכלו להגיע לפנצ'ריה הקרובה לבדיקה.

להלן כמה סימנים אופייניים בעת נסיעה שמחייבים לעצור ולא להמשיך לנסוע עם פנצ'ר

  • רטט שלא הורגש בעבר – אם מופיע רטט לא מוכר באמצע הנסיעה או כבר בתחילתה, רטט משמעותי בהגה שיכול להרעיד גם את מושב הרכב.
    יכול להעיד על פנצ'ר או לחץ אוויר נמוך מאוד בצמיג.
    מומלץ לשים לב כי עוצמת הרטט עשויה לגדול עם הגברת המהירות.
  • הרכב מושך לאחד הצדדים ללא פעולת היגוי – בעת הנסיעה הרכב יכול עצמאית למשוך לצד זה או אחר כאשר יש ירידה משמעותית בלחץ האוויר שיכולה להצביע על פנצ'ר.
    גם כאן לא מומלץ להמשיך לנסוע עם פנצ'ר.
  • רעש חדש ולא מוכר – פנצ'ר בצמיג וגם לחץ נמוך או חוסר אוויר כמעט מוחלט יכול לייצר רעשים, נקישות, טרטור ודפיקות שאינן מוכרות לנהג בנהיגה יומיומית
  • קושי בהיגוי גם בהגה כוח בכביש ישר – היגוי של הרכב בעיקר כאשר הפנצ'ר הוא בגלגלים הקדמיים יכול להיות לעיתים בלתי אפשרי כמעט בשל עוצמת החיכוך של הגלגל עם הפנצ'ר.
  • הבהוב ו/או תאורה קבועה של נורית התרעה TPMS – רבים מכלי הרכב החדשים מצוידים במערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים (TPMS), אשר תדליק נורת אזהרה בלוח המחוונים אם תזהה לחץ אוויר נמוך בצמיגים.

בכל המצבים האלה יש לנקוט בצעדים מידיים, לרדת לשולי הכביש ולתת מענ לבעייה או עצמאית או הזמנת שירות פנצ'ריה ניידת.

נזכיר כי לנסוע עם פנצ'ר יכול להוות סכנה ואפילו סכנת חיים הן לנהג ונוסעי הרכב והן למשתמשי כביש אחרים.

איך יודעים אם יש פנצ'ר בזמן החניה המחייב התייחסות מיידית

  • בדיקה חזותית – לפני הנסיעה מומלץ להקדיש תמיד רגע זריז לעריכת בדיקה ויזואלית של כל הצמיגים כדי לאתר סימנים ברורים של ירידת לחץ אוויר משמעותית.
  • כאשר בחנייה במישור יש הרגשה של גובה לא אחיד – במידה ואחת מפינות הרכב נראית או מרגישה שונה בגובה שלה כאשר חונים במישור, הרכב לא עמוס או עמוס באופן שווה.
    הפרש גבהים יכול להעיד כי אחד הגלגלים או יותר עם לחץ אוויר נמוך יותר משמעותית.
  • צמיג שטוח ו/או בולט ומרוח לצדדים בחלק התחתון – צמיג פנצ'ר עלול להיראות שטוח בחלקו הצמוד לכביש ולבלוט החוצה מהג'נט באופן ברור.

אלה הם סימנים שמסבירים איך יודעים אם יש פנצ'ר שמחייב טיפול לפני יציאה לנסיעה או כאשר כבר נמצאים בנסיעה.

נזכיר – לנסוע עם פנצ'ר זה מסוכן!

בכל מקרה שאחד הסימנים מופיע ומתעורר חשד לפנצ'ר חשוב לטפל בו מיידית על מנת לא לאבד שליטה על הרכב.

לנסוע עם פנצ'ר זה לא רק מסוכן זה גם גורם נזק שיכול להיות בלתי הפיך הן לצמיג עצמו שבמקרים רבים ניתן לתיקון, והן לג'נטים שיכולים להיפגע ואף להיפסל לשימוש.

זהירות!

אם אתם מחליפים פנצ'ר לבד לצידי הדרך רדו לשולי הכביש ככל שניתן על מנת לא ליצור חסימה לתנועה.
כמו כן יש ללבוש אפוד זוהר, להציב משולש זוהר וכן להפעיל מהבהבים (זאת גם במקרה שאתם עוצרים על מנת לחכות לחילוץ של פנצ'ריה ניידת וגם אם אתם מחליפים גלגל רזרבי לבד.